صبح

وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ

وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ

صبح

نامش را گذاشته ام صبح. و یادم نرفته است که زندگی از دوستی ها و دشمنی ها ساخته شده است. صبح مرا به یاد طلوع رؤیایی خورشید می اندازد. و مرغ ذهنم را می برد تا خدا. تا خودِ خودِ عشق.
و برای رسیدن به صبح، از فجر 5 گذشته ام. به یاد همه آن ها که از ازل تا کنون برای عشق جنگیده اند. برای صلح زخمی شده اند. و زندگی شان، دیدن لبخند گلی بوده است بر کرانه های یک شهر. شهری که ظلم در فرهنگ لغت کتابخانه هایش بی مفهوم است. فجر 5 خیالم را به پرواز می دهد به قدس. و آرزویی که وعده ی خداست. همانی که خودش قول داده است. پیروزی.
صبح که از میان تابش نقره گون خورشید بیدار می شود، به تک تک پنجره ها سر می زند. من نیز امیدوارم این پنجره ی کوچک، راهی باشد تا دریافت هایمان را در گوش یکدیگر زمزمه کنیم. از صبح.

آخرین مطالب

انجمنی برای تمام مدرسه

سه شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۲۵ ب.ظ

دهه 80 را باید از سال ­هایی به حساب آورد که سیمرغ خوش آب و رنگ انقلاب شروع می­کند به اوج گرفتن در آسمان آبی پیشرفت.

می ­گوید در دهه فجر تلاش می­ کردیم تا بچّه­ ها تغییری جدی را در فضای مدرسه احساس کنند. تغییری که با تزیینات مدرسه شروع می ­شود، از نمایشگاه محصولات فرهنگی می­ گذرد و می­ رسد به مسابقه­ ی قوی­ترین دانش ­آموز مدرسه!

در اصطلاح انجمنی­ های آن زمان، قوی­ترین دانش­ آموز مدرسه کسی بوده که می­ توانسته کیسه­ های پر از شن را در چشم به هم زدنی از یک طرف مدرسه به طرف دیگر ببرد!

البتّه بالا رفتن از طناب آویزان شده از یک میله آهنی هم یکی از خوان­ های مسابقات قوی­­ترین­ های مدرسه بوده است.

آن ­طور که فهمیدم، برای انتشار روزنامه «راه روشن» خواب شب نداشته اند! شب ­ها مطالب را آماده می­ کردند و صبح به تایپیست می­دادند. و بعد از تکمیل فرآیند طولانی تایپ و غلط­ گیری و چاپ،

صبح روز بعدش، نشریه با موضوع مهدویّت می­ رسیده است دست بچّه­ ها.

یک ترفندی هم می­زده ­اند که همه­ ی مدرسه یک­ جا عضو انجمن شوند: فقط انجمنی­ ها می­ توانند در مسابقات شرکت کنند!

می­ پرسم اگر الان یک انجمنی بودید ، چه کار می­ کردید؟ 

می­ گوید سعی می­کردم از ابزارهای موجود استفاده کنم برای جذب بیشتر بچّه­ ها به انجمن. و با گسترش فرهنگ مطالعه و دقّت، عمق اطلاعات خودم و بچّه­ ها را افزایش می­دادم.

روی کار گروهی زیاد تأکید می­ کند. و این که زمان خودشان کمتر می­توانسته ­اند فعّالیّت گروهی داشته باشند، امّا امروز با افزایش تکنولوژی­های در دسترس، می­ شود به مسائل جدیدی پرداخت و کار گروهی کرد. کارهایی مثل ساخت فیلم کوتاه، روباتیک و ساخت بازی­های رایانه­ ای. یا حتّی یک سایت پر محتوای اینترنتی.

کاشت نهالِ امید به آینده در وجودِ دیگران را هم از کارهای یک بچّه انجمنی می­ داند. آینده ­ای که می­رود تا با دستان توانمند نوجوانان این سرزمین، درخشان ­تر شود.

می ­گوید برای دهه فجر مسابقه ایده پردازی برگزار کنید. و توضیح می­ دهد برای این که یک ایده خوب داشته باشیم، باید 3 قدم برداریم. اوّل، مخاطبمان را خوب بشناسیم. دوم، پیامی را که می ­خواهیم انتقال بدهیم را کامل فهمیده باشیم. و سوم، از روش ­های هنرمندانه برای انتقال آن استفاده کنیم.

خواستم تا خاطره­­ ای از دهه فجرِ آن روزها برایم تعریف کند. با خنده می­ گوید خاطره قابل چاپ کم دارم!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۱
تسنیم

دهه فجر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">